Internets nav pasaka – PTAC aicina atpazīt viltības un rīkoties droši tiešsaistē

03.11.2025.

Digitālo pakalpojumu vidē dažāda veida manipulācijas kļūst arvien rafinētākas, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šogad saņēmis 56 sūdzības par interneta platformu iespējams neatbilstošu rīcību. Lai padarītu interneta vidi drošāku, pārredzamāku un uzticamāku visiem - tajā skaitā arī sociālo mediju lietotājiem, Latvijā kopš 2024. gada darbojas Digitālo pakalpojumu akts (DPA). Ar mērķi informēt un izglītot sabiedrību par DPA sniegtajām iespējām un to, kā šīs akts un arī paši patērētāji sevi var pasargāt no digitālajām ilūzijām, PTAC uzsāk kampaņu “Internets nav pasaka. Atpazīsti viltības!”. 

Kampaņa aicina katru no mums domāt kritiski un skaidros, kā saprast digitālo platformu algoritmus, atpazīt viltus saturu, manipulatīvās tiešsaistes tehnikas un kā izmantot DPA sniegtās tiesības savā labā.

Biežākās lietotāju sūdzības 

DPA ir jauns Eiropas Savienības regulējums, kas ievieš būtiskas izmaiņas tiešsaistes platformu darbībā. Tas ierobežo nelikumīga satura izplatību, piemēram, naida runu, dezinformāciju un viltus preču tirdzniecību, uzlabo platformu atbildību un pārredzamību, kā arī nodrošina bērnu interešu ievērošanu. PTAC visvairāk sūdzību saņēmis par platformu lietotāju profilu bloķēšanu un atteikšanos atjaunot piekļuvi profilam, kā arī neatbilstošu sūdzību risināšanu. Lietotāji pārsvarā sūdzas par lielākajām sociālo mediju platformām, tajā skaitā tiešsaistes spēļu platformām. No patērētāju sūdzībām redzamas divu veidu situācijas, kad sociālo mediju platformas bloķē profilus – vienā gadījumā patiešām nepamatoti, bet bieži vien ir gadījumi, kad profili tiek bloķēti pamatoti. Pārsvarā tie ir paša lietotāja izraisīti platformas lietošanas pārkāpumi - naida runa, neētiska uzvedība sociālajos medijos, noteikumu pārkāpšana, lamāšanās.

PTAC direktore Zaiga Liepiņa: “Mūsu ikdiena nav iedomājama bez interneta platformu lietošanas, tādēļ tās dažādos aspektos ietekmē to lietotāju dzīvi un uzvedību. DPA ir inovatīvs regulējums, kas ievieš jaunu pieeju un pienākumus interneta platformām, tāpat nepieļauj maldinošas manipulācijas un sniedz plašākas tiesības to lietotājiem. Tomēr lietotājiem ir svarīgi ievērot to noteikumus un uzvesties ētiski.”

Kur un kā ziņot par pārkāpumiem? 

Sociālo platformu lietotāji bieži nav informēti par sūdzību iesniegšanas un satura uzraudzības mehānismiem. DPA nodrošina to, ka sociālo tīklu lietotāji var viegli ziņot par pārkāpumiem, piemēram, pie aizskarošu saturu vai viltus ziņu ierakstiem nospiežot pogu “ziņot”, un platformām ir pienākums reaģēt ātri un pārskatāmi. Tāpat gadījumos, ja konts tiek bloķēts vai saturs dzēsts, lietotājam ir tiesības no platformām saņemt skaidrojumu un iespēju apstrīdēt šo lēmumu. Ja tas nenotiek vai ar platformu ir izveidojies strīds, tad patērētājiem ir tiesības izmantot kādu no ārpustiesas strīdu izšķiršanas struktūrām. To uzskaitījums ir atrodams šeit. Papildus patērētājiem ir tiesības ziņot par DPA pārkāpumu PTAC. Nepieciešamības gadījumā PTAC patērētāja sūdzību pārsūtīs tās dalībvalsts koordinatoram, kurā ir reģistrēta konkrētā platforma.

Uzticamie signalizētāji un pārbaudītie pētnieki 

Saskaņā ar DPA platformām ir pienākums nodrošināt pārbaudītajiem pētniekiem piekļuvi datiem, lai pētītu un kontrolētu to ietekmi uz sabiedrības fizisko un garīgo veselību. Pētniekiem ir jāiziet process, lai pierādītu, ka viņi atbilst DPA noteiktajiem nosacījumiem. Līdz ar to, ja, piemēram, akadēmiskas vai zinātniskas iestādes pārstāvjiem ir interese izmantot šo DPA doto iespēju, aicinām sazināties ar PTAC.

Uzticamie signalizētāji ir kritiski svarīgi DPA mērķu sasniegšanai, jo to iesniegtajiem paziņojumiem par nelikumīgu saturu tiešsaistes platformās ir jāpiešķir prioritāra kārtība. Uzticamo signalizētāju statusu Latvijā var piešķirt PTAC. Līdz ar to, ja struktūrām - piemēram, nevalstiskās organizācijām, nozares asociācijām vai publiskām iestādēm, kurām ir speciālas zināšanas un kompetence kāda konkrēta nelikumīga satura, piemērma, teroristiska satura, naida runas, bērnu seksuālās izmantošanas materiālu, atklāšanas un apkarošanas jomā, ir interese izmantot šo DPA doto iespēju, aicinām sazināties ar PTAC.

Pieci padomi minimālajai “digitālajai higiēnai”

DPA e-vides platformām nosaka dažādas prasības lietotāju aizsardzībai, tajā skaitā arī iespēju atteikties no personalizētas reklāmas, īpaši – bērniem, un atklāt, kā darbojas to algoritmi. Taču arī pašiem patērētājiem ir jābūt zinošiem, jāprot izmantot šīs prasības savā labā un jāpiekopj minimāla “digitālā higiēna”. PTAC ir apkopojis 5 praktiskus ieteikumus – ļoti vienkāršas darbības savās ierīcēs, lai digitālo ikdienu un iepirkšanos padarīt drošu: 

  1. Neklikšķini uz visu uzreiz – apstājies un padomā

Ja pamanāt pogas ar steidzinošiem tekstiem, piemēram, “Pērc tagad!” vai “Nepalaid garām piedāvājumu!”, uz brīdi apstājieties. Šādi uzraksti bieži izmanto “dark patterns”, lai izraisītu impulsīvu rīcību. Pajautājiet sev – vai tiešām šis pirkums vai reģistrācija ir nepieciešama?

  1. Pārskati privātuma un sīkdatņu iestatījumus

Sīkdatņu logi bieži vien ir veidoti tā, lai mudinātu ātri nospiest “Piekrītu visam”. Pirms piekrišanas sniegšanas ieteicams izvēlēties opciju “Pielāgot iestatījumus” un atzīmēt tikai tās sīkdatnes, kas nepieciešamas vietnes darbībai. Tas palīdz samazināt datu apjomu, kas tiek vākti un izmantoti mārketinga nolūkos.

  1. Kontrolē to, ko redzi tiešsaistē

Izmanto platformu piedāvātās iespējas regulēt saturu – spied “Slēpt”, “Neinteresē” vai pārbaudi “Kāpēc redzu šo reklāmu?”. Šādi algoritms pielāgojas Tavām reālajām interesēm un samazina manipulējoša vai nevēlama satura ietekmi.

  1. Uzticies tikai oficiāliem avotiem un pārbaudītām lapām

Pirms ievadāt datus vai pieslēdzaties ar sociālo kontu, pārbaudiet adreses joslu — vai vietnes adrese sākas ar “https” un izskatās uzticama? Izvairieties no saitēm e-pastos vai reklāmās, kas sola “ekskluzīvas” dāvanas vai piedāvājumus. Tie bieži ir klikšķu slazdi vai datu vākšanas triki.

  1. Atpazīsti manipulācijas ar emocijām

Algoritmi un reklāmas bieži izmanto bailes, trauksmi vai steigu, lai rosinātu rīcību. Ja jūtat spiedienu pieņemt lēmumu “tagad vai nekad”, tā ir zīme, ka jūs mēģina ietekmēt. Mierīgi izvērtējiet informāciju un, ja iespējams, atgriezieties vēlāk.

Lai sasniegtu pēc iespējas plašāku auditoriju, PTAC kampaņā “Internets nav pasaka. Atpazīsti viltības!” īstenos dažādas aktivitātes - publicēs izglītojošas infografikas un video sociālajos tīklos, notiks sadarbība ar populāriem viedokļu līderiem informācijas izplatīšanā un iesaistošas aktivitātes jauniešiem sociālajos tīklos, aicinot viņus pamanīt un atmaskot dažādas manipulācijas. 

Melni violets fons ar mākslīgā intelekta foto un tekstu par nodarbībām