Izglītība

Kompetenču pieeja Mārupes vidusskolā

15.02.2018.

Sākot ar 2018./2019. mācību gadu, skolās un pirmsskolās (no 1,5 līdz 18 gadiem) Latvijā tiks sākta pakāpeniska pāreja uz pilnveidotu mācību saturu un tam atbilstošu mainītu mācīšanas pieeju, lai rezultātā skolēni attīstītu dzīvei 21. gadsimtā svarīgas zināšanas, prasmes un attieksmes. Valsts izglītības satura centra (VISC) projekts “Kompetenču pieeja mācību saturā” paredz piecos gados izveidot atbalsta mehānismus skolām un skolotājiem, pašvaldībām un vecākiem sekmīgai mācīšanas pieejas maiņai.

kompeten%C4%8Du%20pieeja.JPG

Viena no 100 pilotskolām, kuras no 2017. gada janvāra aprobē jaunu pieeju mācību satura apguvei, ir Mārupes vidusskola. Skolā ir izveidotas 3 skolotāju komandas – sākumskolā, pamatskolā un vidusskolā, kurās ir iekļauti 26 skolotāji. Katra komanda regulāri piedalās pilotskolu mācībās, kurās iegūst jaunas zināšanas par mācību procesa maiņu. Skolotāji analizē savu līdzšinējo darba pieredzi, izceļ un dalās ar labās prakses piemēriem, meklē risinājumus problēmām, izvirza darba mērķus un plāno to realizāciju.

Mārupes vidusskola no pilotskolām piedāvātajām jaunā mācību satura trim caurvijām (domāšana un radošums, sadarbība un līdzdalība, pašvadība un pašizziņa) ir izvēlējusies pašvadības un pašizziņas caurviju, kuru izmēģina iekļaut mācību stundā. Sākumskolas skolotāji strādā pie skolēnu pašnovērtēšanas prasmju izkopšanas, lai skolēni mācētu novērtēt savas iegūtās zināšanas un prasmes mācību stundā. Pamatskolas un vidusskolas komandas strādā pie skolēnu prasmes plānot savu laiku. Priekšnosacījums tam, lai bērni paši spētu iesaistīties sava darba plānošanā, pašvērtēšanā, savu izvirzīto mērķu realizēšanā, ir sociāli emocionālā drošība. Tas ir visu aprobācijas komadu vienojošs mērķis – lai skolēni justos droši pajautāt, kļūdīties un labot savas kļūdas.

regulāri, jau otro mācību gadu, sadarbojas, vadot atklātās stundas, vērojot savu kolēģu mācību stundas, analizējot un uzsverot veiksmes un iesakot uzlabojumus. Regulāri notiek skolotāju tikšanās interešu grupās, lai pārrunātu to, kas izdodas un plānotu turpmāko darbu. Ir izveidota elektroniska vietne, kur katrs skolotājs ievieto savus materiālus, ar kuriem ir gatavs dalīties. Skolēnu brīvlaikos skolotāji kopīgi mācās un dalās pieredzē par aktuālām tēmām, piemēram, par atbalstu pozitīvai uzvedībai, jēgpilnu uzdevumu veidošanu, veido vienotu skolas organizācijas kultūru.

Mēs visi kopā, skolēni un skolotāji, mācāmies veidot pozitīvu un atbildīgu attieksmi pret mācību darbu. Mēs esam pārliecināti, ka šī nopietnā darba rezultātā Mārupes vidusskola spēs veiksmīgi pāriet uz jaunu mācību saturu un realizēt kompetenču pieeju.

 

Andžela Sokolova, direktora vietniece mācību darbā 5.12.klasēm

Sanita Zveja, direktora vietniece mācību darbā 1.-4.klasēm