5. solis – DIGITALIZĀCIJA UN EFEKTIVIZĀCIJA
Mārupes novada pašvaldība mērķtiecīgi virzās uz digitālu pārvaldi un efektīvāku resursu izmantošanu. Digitalizācija ir būtisks solis, kas ļauj samazināt papīra dokumentu apriti, uzlabot darba efektivitāti un nodrošināt iedzīvotājiem ērtāku piekļuvi informācijai. Šāda pieeja ir aktuāla visā pasaulē, jo digitālie risinājumi palīdz samazināt administratīvo slogu un paātrina lēmumu pieņemšanas procesus. Pašvaldībām Latvijā tas ir īpaši nozīmīgi, jo iedzīvotāji sagaida ātru, caurspīdīgu un pieejamu komunikāciju ar vietējo pārvaldi. Digitalizācija ļauj ietaupīt finanšu un cilvēkresursus, kas citādi tiktu patērēti papīra dokumentu apstrādei un fiziskai arhivēšanai. Tā arī veicina ilgtspējīgu attīstību, jo mazāks papīra patēriņš nozīmē mazāku ietekmi uz vidi. Globālā mērogā digitalizācija ir kļuvusi par standartu, jo tā nodrošina datu drošību un vienotu piekļuvi informācijai dažādās sistēmās. Latvijā šī prakse ir būtiska, lai sekotu līdzi Eiropas Savienības digitālās transformācijas mērķiem un nodrošinātu konkurētspēju. Pašvaldībām digitalizācija dod iespēju efektīvāk sadarboties ar citām institūcijām, dalīties ar datiem un nodrošināt iedzīvotājiem pakalpojumus arī attālināti. Tas ir solis uz modernu pārvaldi, kas ne tikai uzlabo darba kvalitāti, bet arī stiprina sabiedrības uzticību pašvaldībai.
Elektroniskie dokumenti un paraksti
No 2025. gada jūlija visi domes lēmumu projekti un protokoli tiek parakstīti elektroniski. Tas nodrošina ātrāku dokumentu apriti, samazina administratīvo slogu un stiprina datu drošību. Elektroniskā paraksta izmantošana ļauj dokumentus apstiprināt attālināti, kas paātrina lēmumu pieņemšanas procesu. Turklāt tas samazina risku par dokumentu pazaudēšanu vai kavēšanos, jo viss tiek glabāts vienotā sistēmā. Pašvaldības lietvedības informācijas sistēma DocLogix nodrošina pilnībā elektronisku dokumentu apriti, tostarp personāla lietas – atvaļinājumu un komandējumu pieteikumus, kā arī apliecinājumus “Esmu iepazinies”.
Ilgtspējīga drukas politika
Pašvaldība ir atteikusies no jaunu drukas iekārtu iegādes, atjaunojot tikai esošās. Šāda pieeja samazina izmaksas un veicina resursu taupīšanu. Plānots ieviest drukāšanas uzskaites sistēmu, kas ļaus kontrolēt drukas apjomus, sekot līdzi izmaksām un nodrošināt datu drošību. Šāda sistēma palīdzēs identificēt neefektīvus drukas paradumus un tos mazināt. Tā arī veicinās darbinieku atbildību par resursu izmantošanu un samazinās nevajadzīgu papīra patēriņu. Rezultātā tiks panākta gan finansiāla, gan ekoloģiska ieguvuma sinerģija.
Videonovērošana ar atjaunojamo enerģiju
Pašvaldība ir uzstādījusi trīs videonovērošanas kameras, kas darbojas ar saules baterijām. Tas ir solis uz videi draudzīgu infrastruktūru, kas samazina elektroenerģijas patēriņu un veicina ilgtspējīgu tehnoloģiju izmantošanu. Videonovērošana uzlabo sabiedrisko drošību, vienlaikus demonstrējot pašvaldības apņemšanos izmantot zaļās tehnoloģijas. Kameru darbība ar atjaunojamo enerģiju samazina ekspluatācijas izmaksas un nodrošina nepārtrauktu darbību arī elektroapgādes traucējumu gadījumā. Tas ir piemērs, kā drošības risinājumi var būt saskaņoti ar vides aizsardzības mērķiem.
Digitālie rīki ikdienas darbā
Dokumentu aprite tiek organizēta ar digitāliem rīkiem, kas ļauj darbiniekiem strādāt ātrāk un efektīvāk. Tiek izmantotas koplietošanas platformas, piemēram, OneDrive un SharePoint, kas aizstāj dokumentu sūtīšanu e-pastos. Tas nodrošina vienotu piekļuvi dokumentiem, labāku sadarbību un datu drošību. Digitālie rīki ļauj darbiniekiem vienlaikus strādāt pie dokumentiem, kas paātrina projektu īstenošanu. Tie arī samazina kļūdu risku, jo informācija tiek glabāta centralizēti un vienoti. Rezultātā tiek uzlabota darba kvalitāte un samazināts administratīvais slogs.
Elektroniskās sistēmas iedzīvotājiem
Tuvākajā laikā pašvaldībā plānots ieviest elektronisko pieraksta un rezervēšanas sistēmu, kas ļaus iedzīvotājiem ērtāk pieteikties pakalpojumiem un rezervēt tikšanās ar speciālistiem. Tāpat tiek sakārtota dokumentu aprite, lai samazinātu papīra izmantošanu un palielinātu digitālo risinājumu īpatsvaru. Elektroniskās sistēmas uzlabo iedzīvotāju apkalpošanas kvalitāti, jo samazina gaidīšanas laiku un birokrātiju. Tās arī ļauj sekot līdzi pakalpojumu pieprasījumam un efektīvāk plānot resursus. Rezultātā iedzīvotāji iegūst ērtāku un caurspīdīgāku komunikāciju ar pašvaldību.
Datu pieejamība un koplietošana
Pašvaldība strādā pie vienotu reģistru un informācijas platformu izveides, kas ļaus ātrāk atrast un apstrādāt datus. Datu pieejamība iedzīvotājiem tiks uzlabota, nodrošinot caurspīdīgumu un ērtu piekļuvi informācijai. Papildus tiek attīstīta GIS sistēma, kas ļaus vizualizēt teritorijas datus un izmantot tos plānošanā. Vienoti reģistri samazina datu dublēšanos un kļūdu iespējamību. Tie arī veicina sadarbību starp dažādām institūcijām, jo informācija ir pieejama vienotā formātā. Iedzīvotāji iegūst iespēju ātrāk piekļūt aktuālajai informācijai par teritorijas attīstību un pakalpojumiem.
Attālinātā sadarbība un iesaiste
Pašvaldība aktīvi izmanto attālinātās sanāksmes gan iestādes ietvaros, gan sadarbībā ar citām institūcijām. Komiteju un domes sēdes tiek translētas YouTube, sabiedriskās un publiskās apspriešanas notiek ne tikai klātienē, bet arī attālināti, nodrošinot plašāku iedzīvotāju iesaisti. Attālinātā sadarbība samazina laika un resursu patēriņu, jo sanāksmes var notikt bez fiziskas pārvietošanās. Tā arī ļauj iesaistīt vairāk dalībnieku, neatkarīgi no viņu atrašanās vietas. Rezultātā tiek veicināta caurspīdīga pārvaldība un iedzīvotāju līdzdalība lēmumu pieņemšanā.


