Rail Baltica attīstītāji nesniedz ekonomisko pamatojumu dzelzceļa atzaram Mārupē

25.02.2015.

24.februārī, pēc Mārupes uzņēmēju iniciatīvas uzņēmuma “Doka” telpās notika tikšanās ar dzelzceļa projekta Rail Baltica izstrādātājiem – pilnsabiedrības "RB Latvija" pārstāvjiem. Uzņēmēji, kuri uz tikšanos bija ieradušies kuplā skaitā, bija gatavi uzklausīt projekta izstrādātāju argumentus ekonomiskajam pamatojumam par trases atzara izbūvi Mārupes novada teritorijā.

Mārupes uzņēmējus pārstāvēja gan zemnieku saimniecības, gan loģistikas, gan ražošanas uzņēmumi, tajā skaitā vieni no lielākajiem komersantiem – SIA „Sabiedrība Mārupe” un SIA „Polipaks NT”. Sarunas laikā projekta attīstītāji Nila Balgaiļa personā atzina, ka, salīdzinot ar citiem, iepriekš piedāvātajiem variantiem, izvēlētais dzelzceļa “Rail Baltica” atzars, kas savieno Rīgas centrālo staciju ar lidostu “Rīga” un šķērso Mārupes novadu, nebūt nav ekonomiski izdevīgākais. Lielu neizpratni par iezīmēto atzaru uzņēmēju vidū raisīja N.Balgaiļa nespēja pamatot, kāpēc tikai šāda alternatīva ir skatāma kā būtisks pienesums Latvijas valsts tautsaimniecībai un ekonomikai. Ņemot vērā lielos ieguldījumus, kādus prasa tieši dzelzceļa atzara caur Mārupi izbūve, uzņēmēji ierosināja apsvērt variantu par ātrgaitas tramvaju, kas izmaksu ziņā būtu aptuveni desmit reizes lētāka.

Klātesošo vidū valdīja nostāja, ka šī projekta realizācija pārkāpj tiesiskās paļāvības principus, jo ir pretrunā ar pašvaldības Teritoriālo plānojumu. Pirms savas darbības uzsākšanas Mārupes novadā, uzņēmēji veikuši nopietnu uzņēmējdarbības vides izpēti,  jo īpaši, ja darbība saistīta ar ražošanu. Piemēram, uzņēmums “Polipaks NT”, kas patlaban nodrošina ap 400 darba vietu un atrodas iezīmētajā dzelzceļa izpētes koridorā, savā ražošanas procesā izmanto augstākās tehnoloģijas, kurām pat mazākais satricinājums ir nevēlams, līdz ar to vilciena kustība netālu no ražošanas telpām ir pilnīgi nepieņemama un visu ražošanu apdraudoša. „Mēs nevaram apstādināt ražošanu uz trim minūtēm ikreiz, kad garām ies vilciens. Dzelzceļa trases atzara izbūve Mārupes novadā faktiski nozīmē mūsu biznesa sagraušanu,” sašutumu pauž uzņēmuma pārstāvji.

Uzņēmēji projekta attīstītājiem izteica vēlmi gaidāmajā sabiedriskajā apspriešanā 7.martā saņemt vismaz divus alternatīvus atzara risinājumus, kā arī detalizētu, uz precīziem aprēķiniem balstītu, atzara caur Mārupi uz lidostu “Rīga” ekonomisko pamatojumu.