No 2025. gada 21. līdz 23. oktobrim Žaņa Lipkes memoriālā un Salaspils memoriālā norisinājās seminārs “Imersīvā mācīšanās Žaņa Lipkes memoriālā”, kas pulcēja skolotājus un skolēnus no dažādiem Latvijas reģioniem, lai kopīgi izzinātu, kā mūsdienu tehnoloģijas un autentiska vēsturiskā vide var kļūt par spēcīgu mācīšanās pieredzi.
Babītes vidusskolu šajā seminārā pārstāvēja vēstures skolotāja Sandra Ozoliņa un viņas skolēni – Sofija Viktorija Ūdre no 9.m klases un Gustavs Ūdris no 12.c klases. Viņi piedalījās gan lekcijās un diskusijās, gan praktiskās nodarbībās, kas notika Žaņa Lipkes memoriālā un Salaspils memoriālā.
Semināra mērķis bija iepazīt imersīvās jeb iegremdējošās mācīšanās pieeju, kas apvieno vēstures izziņu ar jaunākajām tehnoloģijām – virtuālo un papildināto realitāti, digitālos gidus un interaktīvos stāstus.
Dalībniekiem bija iespēja izmēģināt digitālo gidu, kas ļauj orientēties Žaņa Lipkes memoriāla telpās un izzināt vēsturiskos notikumus ar multimediju un 3D elementu palīdzību. Īpaši iespaidīga bija virtuālās realitātes pieredze “Lipkes Bunkurs” un VR dokumentālā filma “Hannas stāsts”, kas sniedz emocionālu un personisku ieskatu Holokausta laika notikumos.
“Šī pieredze lika paskatīties uz vēsturi citādi – ne tikai kā uz notikumu kopumu, bet kā uz cilvēku likteņiem. VR filmas laikā tu patiešām jūties, it kā atrastos tajā laikā,” pēc semināra atzina Sofija Viktorija Ūdre.
Semināra programmā bija arī lekcijas un diskusijas ar Latvijas un Vācijas ekspertiem. Tiešsaistes prezentāciju vadīja Štefanija Billiba no Bergenas–Belzenas memoriāla (Vācija), daloties pieredzē par imersīvās mācīšanās metodoloģijas ieviešanu. Ar priekšlasījumiem uzstājās arī Dr. Raivis Sīmansons, Lolita Tomsone, Danute Grīnfelde, Roberts Ķipurs un Ineta Zelča Sīmansone.
“Man kā skolotājai šāds seminārs sniedza daudz jaunu ideju, kā mūsdienīgi un jēgpilni mācīt vēsturi – izmantojot digitālos resursus, bet saglabājot emocionālo sasaisti ar reāliem cilvēku stāstiem,” stāsta Babītes vidusskolas vēstures skolotāja Sandra Ozoliņa.
Semināra trešajā dienā dalībnieki devās uz Salaspils memoriālu, kur Dr. hist. Uldis Neiburgs vadīja ekskursiju–lekciju “Salaspils memoriāls: vēstures rekonstrukcijas iespējas”. Pasākums noslēdzās ar diskusiju un profesionālās pilnveides apliecību izsniegšanu dalībniekiem.
“Salaspils memoriālā redzējām, kā vieta pati kļūst par vēstures liecinieku. Tā palīdz saprast pagātni daudz spēcīgāk nekā grāmatas,” atzina Gustavs Ūdris.
Par projektu
Seminārs notika projekta “Imersīvā mācīšanās Žaņa Lipkes memoriālā” ietvaros, kuru atbalsta Vācu Federālais fonds EVZ (“Atmiņa, Atbildība un Nākotne”) programmas Young People Remember ietvaros. Pasākuma mērķis bija iepazīstināt skolotājus un jauniešus ar jaunām metodēm vēstures mācīšanā, izmantojot digitālos rīkus, autentiskās vietas un sociālo mijiedarbību kā izglītības sastāvdaļas.
Dalība šajā seminārā bija vērtīga pieredze gan Babītes vidusskolas skolotājai Sandrai Ozoliņai, gan skolēniem Sofijai Viktorijai Ūdrei un Gustavam Ūdrim. Tā sniedza iespēju piedzīvot vēsturi caur tehnoloģijām, gūt jaunas zināšanas un iedvesmu mācīties un mācīt vēsturi mūsdienīgā veidā.



Babītes vidusskola
