Projektā „Ceļā uz iekļaujošu izglītību” iesaistās Ilona Laizāne

03.09.2012.

Savas darba gaitas psihologa amatā Ilona Laizāne uzsāka pirms piecpadsmit gadiem speciālajā internātpamatskolā, kurā mācās skolēni ar garīgas attīstības traucējumiem. Tur strādājot, viņa ir izveidojusi labas prasmes individuālās psihodiagnostikas jomā, grupu izpētē, sadarbībā ar ģimenēm un dažādām valsts un pašvaldību institūcijām.

Paralēli darbam skolā viņa no 2004.gada lasa lekcijas dažādām auditorijām. Piemēram, RPIVA psiholoģijas un pedagoģijas  studentiem – bakalauriem un maģistrantiem attīstības psiholoģijā, psihodiagnostikā, un vadīja aktīvās prakses skolā. Viņa ir apguvusi grupu vadīšanu pieaugušajiem noteiktu mērķu sasniegšanai. Ilonas Laizānes profesionālā darbība ir ļāvusi izveidot plašu sociālās komunikācijas loku ar augstskolu beidzējiem – studentiem, kolēģiem no psiholoģijas sfēras, kā arī partneriem no akadēmiskās vides. Ilonai ir labas komunikācijas un prezentācijas prasmes.

Turpinot izglītoties, ir sasniegts augstākais akadēmiskais novērtējums - aizstāvēts promocijas darbs psiholoģijā un iegūts zinātņu doktora grāds Latvijas Universitātē.  Promocijas darba tēma ir “Jauniešu līdzatkarības saistība ar internalizētām  un eksternalizētām problēmām, alkohola lietošanu ģimenē un piesaisti vecākiem”. Ilona regulāri piedalās dažādās konferencēs gan Latvijā, gan ārvalstīs, viņai ir vairākas zinātniskās publikācijas.

Ilona Laizāne darbojas Latvijas Skolu psihologu asociācijā un ir tās ētikas komisijas locekle, kā arī ir Latvijas psihologu biedrības, Klīnisko psihologu asociācijas biedre.  Savas praktiskās  iemaņas  nepārtraukti pilnveido un turpina apmācības Sistēmiskajā psihoterāpijā sadarbībā Veinheimas ģimenes institūtu Vācijā.

Ilona ir piedalījusies dažādu ES finansētu projektu izstrādē un realizācijā. Viņa ir viena no autorēm sešām izglītojošām grāmatām skolēniem ar garīgas attīstības traucējumiem. Savukārt, pagājušajā gadā  sadarbībā ar LU  akadēmiskajiem darbiniekiem ir Latvijas psihologiem izstrādātas rokasgrāmatas  par Adaptīvo uzvedību (ABAS-II) līdzautore. Grāmatā aprakstītais tests ļauj novērtēt indivīda funkcionēšanu ikdienas vidē - skolā, mājās un savā kopienā.

Psihologs skolā ir svarīga atbalsta persona, kura mērķis ir palīdzēt ne tikai skolēniem, bet arī viņa skolotājiem un vecākiem. Tikai kopīgi veicot atbalsta pasākumus, var sasniegt vēlamo mērķi – mazināt traucējumus, ja tie tiek konstatēti , un uzlabot bērna adaptāciju, tāpēc ir svarīga daudzpusīga skolēna izpēte. Psiholoģe veic bērnu izpēti ar Latvijā standartizētiem un validizētiem testiem.

Pierīgas pedagoģiski medicīniskajā komisijā jau sešus gadus veic psihologa pienākumus un šobrīd ir šīs komisijas vadītāja. Viņa regulāri sniedz konsultācijas (gan klātienē, gan pa telefonu) vecākiem, pedagogiem un psihologiem, par dažādiem jautājumiem, kas ir saistīti ar iekļaujošo izglītību Latvijā, Pierīgā un Mārupes novadā. 

Jaunmārupes sākumskolas direktore

Projekts saņēmis finansējumu Eiropas Savienības Mūžizglītības programmas ietvaros.

Par publikācijas saturu ir atbildīga Mārupes novada Dome un tā neatspoguļo Eiropas Komisijas vai Aģentūras viedokli, un tās nav nekādā veidā par to atbildīgas.

Muzizglitibas_programma-1024x160