Ceļā uz iekļaujošu izglītību: Darbs ar izglītojamiem, kuriem ir valodas sistēmas traucējumi

01.04.2014.

Strādājot ar izglītojamiem, kuriem ir valodas sistēmas traucējumi, izmantojam pedagoģiskajā procesā vispārējās un individuālās stratēģijas.

Vispārējās stratēģijas:
1. Vizualizēt uzdevumus, izmantot praktisku pieeju uzdevumu risināšanā, aktivitāšu organizēšanā. Īpaši vizualizēt, parādīt konkrēti uzskatāmas abstraktās tēmas /laiks, lielums, jūtas/.
2. Īsas, konkrēts instrukcijas.
3. Parādīt priekšā – kā darīt, nevis tikai pateikt.
4. Novērtēt vidi un izslēgt visus faktorus, kas varētu stimulēt neadekvātu rīcību.
5. Attīstīt izglītojamā pašapziņu un pašvērtējumu, dot cerības uz panākumiem. Uzslavēt.
6. Cieša vecāku un pedagogu sadarbība.

Individuālās stratēģijas:
1. Paplašināt vārdu krājumu; īpaši pievēršot uzmanību vārdu nozīmēm (bilžu vārdnīcas).
2. Vārdu nozīmju klasificēšana, darbs ar semantiskiem laukiem.
3. Izskaidrot „grūto” vārdu nozīmi.
4. Mācīties izdalīt galveno attēlā, tekstā, sarunā, uzdevumā.
5. Dot laiku domāt. Nesteidzināt. Papildus laiks.
6. Lietot īsas, konkrētas instrukcijas, lai izglītojamais saprastu, kas viņam ir jādara. Pārliecināties, vai viņš ir sapratis un atceras, kas jālasa, kas jādara.
7. Lietot atgādnes /drukātie, rakstītie burti/ .
8. Izlasīt priekšā teksta uzdevumu matemātikā.
9. Tekstā pasvītrot svarīgākos vārdus.
10. Garus vārdus ar zīmuli sadalīt zilbēs.
11. Palīdzēt izrunāt vārdu pareizi.
12. Samazināt  darbu apjomu.
13. Sēdināt priekšējos solos.

Sagatavoja: Jaunmārupes sākumskolas skolotāja logopēde Zeltīte Šneidere

Vairāk par projektu lasīt šeit.

Projekts saņēmis finansējumu Eiropas Savienības Mūžizglītības programmas ietvaros.

Par publikācijas saturu ir atbildīga Mārupes novada Dome un tā neatspoguļo Eiropas Komisijas vai Aģentūras viedokli, un tās nav nekādā veidā par to atbildīgas.

Muzizglitibas_programma-1024x160