Lidostās ik dienu notiek darbi, bez kuriem aviācijas pakalpojumi nebūtu iespējami, bet par ko pasažieri bieži vien pat neuzzina. Lidostas uzdevums ir nodrošināt drošus lidojumus, un viena no mazāk zināmajām, bet ļoti svarīgajām darbībām ir arī savvaļas putnu un dzīvnieku kontrole lidlaukā. Esam saņēmuši Mārupes novada iedzīvotāju jautājumus un bažas par skaļām skaņām un trokšņiem, ko lidosta izmanto putnu un dzīvnieku atbaidīšanai. Tāpēc šodien izskaidrosim, kāpēc putnu un dzīvnieku kontrole ir ne tikai nepieciešama, bet arī dzīvības glābjoša, un kāpēc dažkārt bez skaļākiem trokšņiem neiztikt.
Kāpēc lidostās ir nepieciešama putnu un dzīvnieku kontrole
Putni un dzīvnieki, par kuriem priecājamies brīvā dabā, lidlauka tuvumā kļūst par reālu apdraudējumu, ar ko lidostas saskaras ik dienu. Lidlaukā un uz skrejceļa tie nav tikai teorētisks risks. Plaši zināms ir 2009. gada gadījums ASV, kad lidmašīna pēc sadursmes ar zosu baru zaudēja abus dzinējus un bija spiesta veikt ārkārtas nosēšanos Hudzonas upē. Pateicoties pilotu profesionalitātei, visi izdzīvoja, taču uz brīnumiem paļauties nedrīkst. Jādara viss iespējamais, lai šādi incidenti nenotiktu.
2024. gadā Rīgas lidostā tika reģistrētas 44 sadursmes ar putniem. Lai gan lielākā daļa no tām neradīja būtiskus bojājumus, vairākos gadījumos aviokompānijām nācās veikt dzinēju pārbaudes un tehnisko apkopi. Lidmašīnai jāatgriežas lidostā uz tehnisko pārbaudi, bet pasažieriem jāgaida rezerves gaisa kuģis pat vairākas stundas. Neērtības, nokavētas svarīgas tikšanās vai savienotais reiss pasažieriem, lieli izdevumi aviokompānijām, - un tas viss tikai tad, ja sadursme ar putnu vai dzīvnieku nav radījusi nopietnākas sekas.
Lai arī nelieli incidenti reti kļūst publiski zināmi, aviācijas nozarē tie tiek ļoti rūpīgi dokumentēti, analizēti un novērsti. Katrs gadījums ir atgādinājums par to, cik svarīgi ir savlaicīgi identificēt un atturēt savvaļas dzīvniekus no uzturēšanās lidlauka teritorijā. Tāpēc savvaļas putnu un dzīvnieku kontrole jebkurā lidostā ir nepārtraukts un profesionāls process, ko regulē arī starptautiski noteikumi un stingras prasības. Pat viens lielāks putns, nonākot dzinējā, var izraisīt nopietnus bojājumus un atnest nelaimi, un lidostas darbs ir šādu nelaimju riskus iespējami samazināt. Katrs signāls vai skaļš brīdinājuma troksnis ir daļa no preventīvas drošības, tāpēc trokšņi dažkārt ir dzirdami arī ārpus lidlauka teritorijas.
Uzdevums: novērst bīstamas situācijas, vēl pirms tās rodas
Rīgas lidosta izmanto dažādas metodes, lai kontrolētu un atturētu putnus un dzīvniekus no uzturēšanās lidlauka tuvumā: dažādas detektēšanas un novērošanas sistēmas, ieskaitot nakts redzamības ierīces, vides pielāgošanu (specializēta zāliena sēšana un tā kontrole), kā arī akustiskos un citus līdzekļus putnu un dzīvnieku atbaidīšanai.
Putni, kas šķērso lidmašīnas pacelšanās un nosēšanās trajektorijas, vai lapsas, kas iekļūst lidlaukā cerībā atrast zālājā vieglu medījumu, – jebkura sadursme ar gaisa kuģi var izraisīt nopietnas sekas. Sadursmes ar putniem biežāk notiek tieši pacelšanās vai nolaišanās laikā, kad pilotam ir vismazāk iespēju manevrēt lidaparātu un izvairīties no tām.
Protams, pēkšņi trokšņi nav patīkami. Taču šīs skaņas Rīgas lidosta izmanto, lai nepieļautu citas, daudz bīstamākas situācijas, piemēram, lidmašīnas dzinēja vai fizelāžas bojājumus vai ārkārtas nosēšanos.
Lidostas putnu un dzīvnieku kontroles komandā strādā pieci speciāli apmācīti darbinieki. Viņu pienākumos ietilpst ne tikai savvaļas putnu un dzīvnieku novērošana un atbaidīšana, bet arī lidlauka zaļās zonas uzraudzība, lai tā nekļūtu par pievilcīgu vidi kukaiņiem un dzīvniekiem, ko kukaiņi pievilina. Komanda strādā 24/7 režīmā – neatkarīgi no laika apstākļiem, gada laika vai diennakts stundas. Īpaši intensīvs darba periods komandai ir putnu rudens un pavasara migrācijas laikā, kad Rīgas lidostas apkārtnē sastopami tūkstošiem putnu. Turklāt lielie ķīri, kas ir visbiežāk lidlaukā sastopamā putnu suga, te pulcējas tieši agrās rīta stundās, kad no lidostas izlido visvairāk lidmašīnu, tāpēc trokšņu iekārtas putnu atbaidīšanai tieši šajā laikā ir ļoti svarīgi izmantot.
Meklējot līdzsvaru
Intervija ar Mareku Arbidānu, Rīgas lidostas Lidlauka drošības un vadības departamenta vecāko putnu un dzīvnieku kontroles speciālistu
Kāpēc Rīgas lidosta putnu aizbaidīšanai izmanto skaņas ierīces?
Tieši skaņas ierīces, galvenokārt gāzes lielgabali, visvairāk piesaista lidostas tuvumā mītošo iedzīvotāju uzmanību. Papildus arī tiek izmantotas dažādas akustiskās iekārtas ar plēsēju balsu ierakstiem, trauksmes saucieniem un citas, – mēs saprotam, ka šie trokšņi var būt traucējoši, īpaši, ja dzīvojat netālu no lidlauka. Tomēr tie vienmēr tiek izvēlēti mērķtiecīgi, lai aizbaidītu dzīvniekus, pirms tie nonāk bīstami tuvu lidmašīnām. Mēs vienmēr cenšamies izmantot vismazāk traucējošās metodes, bet drošība vienmēr ir pirmajā vietā.
Cik bieži tiek izmantoti skaņu līdzekļi putnu aizbaidīšanai?
Skaņas sistēmas mēs izmantojam tikai pēc nepieciešamības – tas nav nepārtraukts troksnis. Mēs rūpīgi izvērtējam situāciju un vienmēr dodam priekšroku klusākām metodēm – skaņas ir pēdējais solis, ja citi līdzekļi nestrādā.
Vai sadursmes ar putniem patiešām ir tik nopietns risks?
Pilnīgi noteikti. 2024. gadā mūsu lidostā tika apstiprinātas pāri par 40 sadursmēm ar putniem. Lielākā daļa no tām notiek pacelšanās vai nolaišanās fāzē, kad iespēja izvairīties no sadursmes ir minimāla. Mūsu mērķis ir nepieļaut šādus gadījumus, un katra novērsta sadursme nozīmē reāli izglābtas dzīvības un izvairīšanos no dārgiem lidaparātu bojājumiem.
Ko jūs sakāt iedzīvotājiem, kurus traucē šie trokšņi?
Mēs saprotam viņu bažas – neviens nevēlas dzirdēt skaļus trokšņus savā apkārtnē. Taču šie trokšņi tiek izmantoti ļoti mērķtiecīgi un tikai drošības vārdā. Lidmašīnas drošība nav redzama ikdienā, bet tā sākas ar šādiem šķietamiem sīkumiem. Varu droši teikt – neviens troksnis, ko izmantojam lidlauka pasargāšanai no savvaļas putniem un dzīvniekiem, nav nejaušs un lieks. Katrs radītais troksnis, ko iedzīvotāji dzird, nozīmē, ka mūsu komanda ir novērsusi iespējamu risku lidmašīnai. Tas ir troksnis, kas palīdz nepieļaut daudz nopietnāku situāciju. Drošība vienmēr ir prioritāte.
Vai skaņu signāli var kaitēt pašiem dzīvniekiem vai videi?
Šie signāli nav kaitīgi dzīvniekiem – tie vienkārši imitē briesmu vai plēsēju klātbūtni, kas instinktīvi liek putniem vai dzīvniekiem izvairīties no teritorijas. Mēs nestrādājam ar agresīvām vai dzīvniekiem kaitīgām metodēm. Tās ir tikai preventīvas, īslaicīgas skaņas, kas palīdz noturēt drošu distanci starp savvaļas dzīvniekiem un gaisa kuģiem.
Kādas ir nākotnes ieceres, lai trokšņu būtu mazāk, bet drošība – tikpat augsta?
Mēs pastāvīgi ieviešam arī jaunas, mazāk trokšņainas tehnoloģijas, piemēram, lāzerus, monitorēšanas sistēmas un vides dizaina risinājumus, kas pašā saknē padara lidlauka teritoriju putniem un dzīvniekiem mazāk pievilcīgu. Pētām un analizējam datus par biežāk sastopamām putnu sugām apkārtnē, lai izprastu to uzvedību un pielāgotu mūsu metodes tā, lai būtu efektīvas, bet pēc iespējas mazāk ietekmētu vidi.
FAKTI
- 44 sadursmes gadā – tik daudz sadursmes ar putniem tika reģistrētas Rīgas lidostā 2024. gadā.
- Lielie ķīri, strazdi, vārnas, peļu klijāni un bezdelīgas – biežākie nelūgtie viesi Rīgas lidostā.
- Lielākais risks – sadursmes notiek visbiežāk pacelšanās un nolaišanās laikā, kad lidmašīnas pilotam ir ierobežotas manevrēšanas iespējas, lai izvairītos no sadursmes.
- Putns ≠ sīkums – pat kaija vai vārna var izraisīt dzinēja atteici vai sabojāt lidmašīnas priekšējo stiklu.
- Katrs incidents tiek dokumentēts – aviācijā putnu sadursmes tiek fiksētas, analizētas un ziņotas regulējošajām iestādēm.
- Starptautiski noteikumi – putnu un dzīvnieku kontrole lidostās ir obligāta prasība, ko nosaka Starptautiskā civilās aviācijas organizācija (ICAO).
- Trokšņi = preventīva drošība – skaņu līdzekļi tiek izmantoti tikai tad, kad tas nepieciešams, lai novērstu bīstamas situācijas.
Putnu bars Rīgas lidostā.
Bioloģijas stunda lidlaukā Mārupes pamatskolas skolēniem biedrības “Mārupes uzņēmēji” projekta “Skola dodas dzīvē, dzīve ienāk skolā” ietvaros.
Mareks Arbidāns, Rīgas lidostas Lidlauka drošības un vadības departamenta vecāko putnu un dzīvnieku kontroles speciālists.
Rīgas lidosta