Kādu atkritumu veidu apsaimniekošanu iespējams pieteikt manā adresē?
- Nešķirotie sadzīves atkritumi,
- Dalīti vāktie bioloģiskie atkritumi,
- Dalīti vāktais iepakojums (plastmasa, kartons, metāls, stikls).
Šķirotā iepakojuma un stikla taras izvešana tiek nodrošināta bez maksas.
Vai iespējams šķirot arī lielgabarīta un bīstamos atkritumus? Kādos termiņos?
Jā. Bez maksas vienu reizi ceturksnī tiek izvesti:
- liela izmēra atkritumi – mēbeles,
- elektriskās un elektroniskās iekārtas (neizjauktas),
- dienasgaismas lampas, baterijas, akumulatori, riepas.
Izvešanas grafiks:
- Mārupe un Mārupes pagasts – martā, jūnijā, septembrī, decembrī,
- Babītes un Salas pagasti – janvārī, aprīlī, jūlijā, oktobrī.
Klientiem savlaicīgi tiks nosūtīta informācija ar aicinājumu pieteikties, kā arī detalizētāka informācija par akcijas norisi.
Izvešana ārpus grafika (par maksu):
- Mārupe, Mārupes pagasts – 36,69 EUR/m³ (bez PVN),
- Babītes un Salas pagasti – 38,27 EUR/m³ (bez PVN).
Kāda ir maksa par nešķiroto sadzīves un bioloģiski noārdāmo atkritumu apsaimniekošanu?
Balstoties uz iepirkuma rezultātiem un Mārupes novada pašvaldības lēmumu, no 1. jūnija sadzīves nešķiroto atkritumu apsaimniekošanas maksa Mārupes novadā ir:
- Mārupes pilsētā un pagastā – 30,10 eiro (bez PVN) par kubikmetru jeb 36,42 eiro ar PVN par kubikmetru. Maksa par vienu 120 litru konteinera tukšošanas reizi ir 4,37 eiro ar PVN, un par 240 litru konteinera tukšošanas reizi 8,74 eiro ar PVN.
- Babītes un Salas pagastā – 34,51 eiro (bez PVN) par kubikmetru jeb 41,76 eiro ar PVN par kubikmetru. Maksa par vienu 120 litru konteinera tukšošanas reizi ir 5,01 eiro ar PVN, un par 240 litru konteinera tukšošanas reizi 10,02 eiro ar PVN.
Bioloģisko atkritumu apsaimniekošanas maksa no 2025. gada 1. jūnija:
- Mārupes pilsētā un pagastā - 17,83 eiro (bez PVN) par kubikmetru jeb 21,57 eiro ar PVN par kubikmetru. Maksa par vienu 120 litru konteinera tukšošanas reizi ir 2,59 eiro ar PVN, un par 240 litru konteinera tukšošanas reizi 5,18 eiro ar PVN.
- Babītes un Salas pagastā – 20,59 eiro (bez PVN) par kubikmetru jeb 24,91 eiro ar PVN. Maksa par vienu 120 litru konteinera tukšošanas reizi ir 2,99 eiro ar PVN, un par 240 litru konteinera tukšošanas reizi 5,98 eiro ar PVN.
Kas veido maksu par atkritumu izvešanas pakalpojumu?
Maksa par atkritumu apsaimniekošanu tiek noteikta atklātā konkursā par pakalpojuma sniedzēja un tā piedāvātās cenas izvēli. Maksa par nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanu veidojas atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam: 39.pants.
(1) Nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas (izņemot sadzīves atkritumu reģenerāciju) maksu atkritumu sākotnējam radītājam vai valdītājam veido: 1) pašvaldības lēmumā apstiprinātā maksa par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, kurā tiek ietvertas visas izmaksas par nešķiroto un dalīti savākto atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu un citām normatīvajos aktos noteiktajām darbībām, ko veic pirms atkritumu reģenerācijas un kas samazina apglabājamo atkritumu apjomu, maksa par uzglabāšanu un šo darbību veikšanai nepieciešamo infrastruktūras objektu izveidošanu un uzturēšanu, kā arī starpība starp dalīti savāktu bioloģisko atkritumu apsaimniekošanas izmaksām un šā likuma 39.1 pantā noteikto maksu; 2) maksa par nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādi saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātu tarifu.
39.1 pants. Maksu par dalīti savākto bioloģisko atkritumu apsaimniekošanu pašvaldība nosaka 60 procentu apmērā no šā likuma 39. panta pirmajā daļā noteiktās maksas. 40.pants. (1) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrāde ir saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" regulējamie sabiedriskie pakalpojumi. (2) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifu, kā arī atsevišķu sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifu, ja apglabāšanai pieņem no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus un apglabājamus atkritumus, nosaka likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" paredzētajā kārtībā saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteikto šo tarifu aprēķināšanas metodiku.
Kā es varu samazināt savus izdevumus par atkritumu apsaimniekošanu?
- Izvērtējiet savā īpašumā radīto atkritumu apjomu un pielāgojiet konteinera tilpumu vai izvešanas biežumu. Divas reizes gadā iespējams bez maksas mainīt gan izvešanas grafiku, gan konteineru skaitu, gan to tilpumu.
- Četras reizes gadā, ievērojot pašvaldības saistošajos noteikumos noteikto minimālo izvešanu, iespējams bez maksas atteikt izvešanu vai arī pieteikt papildu izvešanu.
- Aktīvi šķirojiet atkritumus – šķiroto atkritumu izvešana (plastmasa, papīrs, stikls, metāls) ir bez maksas. Tāpat pilsētvidē pieejami konteineri tekstila izstrādājumu nodošanai, kā arī “Eco Baltia vide” nodrošina elektrotehnikas, bateriju un citu atkritumu bez maksas pieņemšanu.
- Nododiet liela izmēra vai elektroiekārtu atkritumus arī regulārajās bezmaksas akcijās (1x ceturksnī), nevis ārpus grafika par papildu samaksu.
- Ja esat ilgstoši prom no mājām vai sezonāli dzīvojat īpašumā, varat vienoties par samazinātu atkritumu izvešanas biežumu.
Kādi ir ieguvumi no atkritumu šķirošanas?
- Finansiāli: Daudzu veidu šķiroto atkritumu izvešana ir bez maksas, tādējādi samazinot nepieciešamo konteineru tilpumu un izvešanas biežumu maksas pakalpojumiem.
- Videi: Samazinās apglabājamo atkritumu apjoms, veicināta resursu atkārtota izmantošana.
- Praktiski: Nodrošina efektīvāku atkritumu pārvaldību īpašumā, samazina nepatīkamu aromātu veidošanos konteineros.
- Sabiedriski: Šķirošana veicina ilgtspējīgu vidi un mazina pašvaldības kopējās izmaksas par atkritumu apsaimniekošanu ilgtermiņā.
Vai atkritumu konteinerus piešķir bez maksas? Kādi izmēri ir pieejami?
Jā, konteineri tiek nodoti lietošanā bez maksas (izņemot kompostēšanas tvertnes). Pieejamie tilpumi:
Nešķirotajiem sadzīves atkritumiem:
- 0.06 m3 jeb 60 litri
- 0.12 m3 jeb 120 litri
- 0.24 m3 jeb 240 litri
- 0.66 m3
- 1.1 m3
Bioloģiskajiem atkritumiem:
- 0.06 m3 jeb 60 litri
- 0.12 m3 jeb 120 litri
- 0.24 m3 jeb 240 litri
- 0.66 m3
Plastmasas, papīra, metāla iepakojumam:
- 0.06 m3 jeb 60 litri
- 0.12 m3 jeb 120 litri
- 0.24 m3 jeb 240 litri
- 0.66 m3
- 1.1 m3
- Speciālā soma
Stikla iepakojumam:
- 0.06 m3 jeb 60 litri
- 0.12 m3 jeb 120 litri
- 0.24 m3 jeb 240 litri
- 0.66 m3
- Speciālā soma
Esošās šķirošanas somas var turpināt izmantot, ja tās nav nolietotas.
Kas notiek, ja konteiners ir bojāts vai nepieciešama marķējuma maiņa?
Ja konteiners ir atkritumu apsaimniekotāja īpašums, tā remonts vai nomaiņa tiek veikta bez maksas.
Konteineri tiek apgādāti ar atbilstošām uzlīmēm katram atkritumu veidam. Ja uzlīme nolietojas vai bojājas – informējiet apsaimniekotāju, un tā tiks atjaunota bez maksas.
Kā rīkoties, ja konteiners regulāri tiek pārpildīts vai reti piepildās?
- Ieteicams pārskatīt konteineru tilpumu vai izvešanas biežumu – tas palīdz pielāgot maksāto summu reālajam vajadzību apjomam.
- Ja pārpildījums rodas atkārtoti, aicinām sazināties, lai piemērotu atbilstošāko risinājumu.
- Nepieciešamības gadījumā iespējams izmantot arī priekšapmaksas maisus neplānotiem atkritumu apjomiem.
Kā saņemt informāciju par izmaiņām pakalpojumos, izvešanas grafikiem u.c.?
- Informācija tiek publicēta klientu pašapkalpošanās portālā, nosūtīta uz e-pastu un ievietota apsaimniekotāja un pašvaldības mājaslapā.
- Klienti tiek informēti arī par konteineru mazgāšanas grafiku, liela izmēra atkritumu savākšanas datumiem un citiem aktuāliem jautājumiem.
Vai atkritumu apsaimniekotājs palīdz plānot atbilstošāko izvešanas grafiku?
Jā. Ja klients novēro, ka izvešanas biežums nav piemērots (pārāk reti vai bieži), apsaimniekotājs var palīdzēt izstrādāt optimālu risinājumu, ņemot vērā īpašuma specifiku un faktisko atkritumu daudzumu.
Kā rīkoties, ja klients nevar izstumt konteineru grafikā noteiktajā dienā?
- Ja iespējams, pakalpojumu jāatsaka vismaz divas dienas iepriekš (četras reizes gadā bez maksas). Ja tas nepieciešams biežāk, tas nozīmē, ka ir jāpārskata atkritumu izvešanas grafiks vai jāvienojas par cita izmēra konteinera izvietošanu adresē.
- Ja pakalpojums netiek atteikts, bet nav iespējams piekļūt konteineram, tiek piemērota transporta maksa saskaņā ar cenrādi.
Kāpēc jāmaksā transporta izdevumi, ja konteiners netiek izvests?
Ja atkritumu konteiners nav pieejams, bet atkritumu izvešana nav atteikta un atkritumu izvešana netiek veikta, rodas gandrīz visas tās pašas izmaksas, kas atkritumu izvešanas gadījumā, atskaitot to apstrādes maksu.
Savukārt, ievērojot paša izvēlēto atkritumu izvešanas grafiku un Mārupes novada pašvaldības domes saistošos noteikumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un ar atkritumu apsaimniekotāju noslēgtā līguma nosacījumus, šāda maksa piemērota netiek.
Kāpēc maksa par neizmantotu pakalpojumu ir lielāka nekā par faktiskas atkritumu izvešanas reizi?
Ja konteiners nav pieejams, rodas papildu resursu patēriņš. Ekipāža pavada laiku, meklējot konteineru, veicot fotofiksāciju, ievadot informāciju sistēmā, ko vēlāk apstrādā klientu centrs un nosūta klientam. Šis process rada nelietderīgu laika un resursu patēriņu, lieku noslodzi uz pilsētvidi un papildu CO2 emisijas, tāpēc izmaksas tiek iekļautas klienta rēķinā. Šīs izmaksas nav saistītas ar konteineru apjomu, bet ar procesa nelietderīgu izpildi, tāpēc piemēro vienotu maksu visiem klientiem. Savukārt regulārās izvešanas izmaksas ietver gan loģistiku, gan atkritumu apstrādi un sadalās uz visiem pakalpojuma posmiem.
Kas veido transporta izmaksas gadījumā, ja pakalpojums netiek veikts?
Transporta maksu veido:
- pārvietošanās izmaksas (degviela, transports, darbinieku laiks),
- papildu darbības (vietas meklēšana, foto fiksācija, informācijas apstrāde, klientu apkalpošana),
- administratīvās darbības (ziņošana klientam),
- nevajadzīga CO₂ emisija un pilsētvides noslodze.
Kāpēc transporta maksa ir piemērojama tikai noteiktos gadījumos?
Transporta izdevumi tiek piemēroti tikai tad, ja:
- Sadzīves atkritumu vai bioloģisko atkritumu konteiners ir tukšs, bet pakalpojums nav atteikts,
- Jebkura veida konteinerā atrodas neatbilstošs atkritumu sastāvs,
- Nav piekļuves konteineram.
Šajās situācijās rodas neplānotas izmaksas un laika zudumi, kas nevar tikt segti no regulārās apsaimniekošanas maksas. Ja šķirošana tiek veikta korekti, pakalpojums tiek nodrošināts bez maksas.
Kāpēc nav atsevišķas transporta maksas, ja konteiners tiek izvests?
Šī ir regulāra pakalpojuma izpilde, kur visas izmaksas (t.sk. transports, darbinieki, apstrāde) jau ir iekļautas pakalpojuma cenā. Tādēļ nav nepieciešams to norādīt kā atsevišķu pozīciju.
Kāpēc par apkalpošanu darba laikā jāmaksā papildu maksa?
Par apkalpošanu noteiktā laikā tiek piemērota papildu maksa, jo standarta atkritumu izvešana tiek veikta laika posmā no plkst. 7.00 līdz maršruta pabeigšanai, kas var būt līdz pat plkst. 23.00, atkarībā no noslodzes, tehnikas un citu resursu pieejamības. Šāda pieeja ļauj garantēt atkritumu izvešanu uzņēmuma darbadienas laikā, ja klientam tas ir aktuāli. Savukārt konkrēta laika apkalpošana prasa papildu plānošanu un resursus, tāpēc par to tiek piemērota papildu samaksa.
Kāpēc mašīna vienā ielā brauc vairākas reizes?
Izvešanas maršruti tiek plānoti, lai pēc iespējas samazinātu ietekmi uz vidi, savukārt dažādiem atkritumu veidiem tiek nozīmēti dažādi transporta līdzekļi. Tāpat mašīna var braukt pa vienu ielu vairākas reizes gadījumos, kad apkaime ir blīvāk apdzīvota vai izvešana notiek biežāk, un visas adreses nav iespējams apkalpot viena maršruta ietvaros.
Kāpēc līgumā nav konkrētas maksas vai atsauces uz cenrādi?
Ņemot vērā, ka līgums tiek slēgts uz septiņiem gadiem, cenrādis var mainīties. Piemēram, balstoties uz normatīvajos aktos noteikto, katru gadu Latvijā tiek palielināts dabas resursa nodoklis par atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos. Tādējādi mainās arī maksa par atkritumu apsaimniekošanu.
Spēkā esošais cenrādis vienmēr ir pieejams uzņēmuma mājaslapā un tiek piemērots līgumā noteiktajā kārtībā. Tas nodrošina elastību un atbilstību aktuālajām ekonomiskajām un normatīvajām izmaiņām.
Vai plānota automatizētu atgādinājumu ieviešana par pakalpojumiem/grafikiem?
Šobrīd tiek izvērtēta iespēja nodrošināt īsziņu vai e-pasta atgādinājumus par atkritumu izvešanas grafiku. Jau šobrīd informācija par izvešanas datumiem ir pieejama klientu portālā un lietotnē “Eco Baltia”. Tāpat uzņēmums strādā, lai pilnveidotu klientu apkalpošanas procesus, padarot tos ērtākus visām pusēm. Uzlabojumu mērķis ir veicināt pakalpojuma ērtāku lietošanu un samazināt situāciju, kurās nav fiziski iespējams nodrošināt pakalpojumu klienta adresē (piemēram, neizstumts konteiners”.
PAPILDJAUTĀJUMI
Kur var nodot nolietoto tekstilu?
Nolietotais tekstils jāievieto speciālajos konteineros, kas izvietoti publiski pieejamās vietās visā Mārupes novada administratīvajā teritorijā. Konteineru atrašanās vietas pieejamas tīmekļa vietnē: www.skiroviegli.lv.
Vai juridiskām personām tiek piedāvātas bateriju un akumulatoru savākšanas tvertnes?
Jā. Juridiskās personas var saņemt speciālās kastes nederīgu bateriju un akumulatoru izvešanai.
Vai ir pieejami priekšapmaksas maisi nešķirotu atkritumu izvešanai?
Jā, klientiem pieejami 120 litru vienreiz lietojami priekšapmaksas maisi nešķiroto sadzīves atkritumu nodošanai. Maisus var iegādāties:
- Veikalā "FORSITIJA", Mārupē, Daugavas ielā 27 (Ziedu veikals pie "TOP!")
- Veikalā "Anemoon", Piņķos, Jūrmalas ielā 14 (Ziedu veikals)
Vai ir pieejami priekšapmaksas maisi bioloģisko atkritumu izvešanai?
Jā, tiek piedāvāti arī 120 litru bioloģiski noārdāmi/kompostējami maisi, kas paredzēti bioloģisko atkritumu nodošanai. Jāņem vērā, ka bioloģiski noārdāmie maisiņi, ilgstoši stāvot ārā un saskaroties ar atkritumiem, var sākt sadalīties un kļūt mazāk izturīgi.
Vai vairākas daudzdzīvokļu mājas var slēgt kopīgu līgumu?
Jā. Apsaimniekotājs piedāvā slēgt vienu pakalpojumu līgumu ar vairāku daudzdzīvokļu namu apsaimniekošanas biedrībām, ja tās kopīgi izmanto sadzīves atkritumu dalītās vākšanas punktu.
Rēķins tiek izrakstīts katrai līgumslēdzēju pusei atsevišķi un bez papildu maksas, saskaņā ar līgumā noteikto sadalījumu.
Vai rindu mājas iedzīvotāji var izmantot kopēju konteineru punktu?
Jā. Līdz sešu sekciju rindu māju kopīpašnieki var veidot kopīgu dalītās vākšanas punktu un slēgt vienu līgumu. Rēķini tiek izrakstīti katram līgumslēdzējam atsevišķi bez papildu samaksas.
Vai iespējama piekļuve slēgtām konteineru novietnēm?
Jā. Ja klienti nodod apsaimniekotājam piekļuvi (mehāniskā atslēga, kods, čips u. c.), pakalpojums tiek nodrošināts bez papildu maksas. Pēc iztukšošanas konteineri tiek novietoti atpakaļ vietā, un novietne tiek aizslēgta.
Kā tiek apsaimniekoti sabiedriskās ēdināšanas pārtikas atkritumi izglītības iestādēs un pansionātos?
Pirmsskolas izglītības iestādēm, skolām un pansionātiem tiek nodrošināta atsevišķa sabiedriskās ēdināšanas pārtikas atkritumu apsaimniekošana.
Vai atkritumu apsaimniekotājs sadarbojas ar masu pasākumu organizatoriem?
Jā. Tiek slēgti līgumi ar kultūras, sporta un citu publisku pasākumu organizatoriem par pasākumu laikā radušos sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.
Pasākuma laikā iespējams izmantot arī dalīto atkritumu konteinerus. Līgums jāslēdz pirms pasākuma norises.
Kā tiek plānoti atkritumu izvešanas maršruti?
Apsaimniekotājs plāno maršrutus, lai samazinātu transporta slodzi, gaisa piesārņojumu, troksni un ietekmi uz vidi.
Savākšana:
- netiek veikta svētdienās;
- notiek laikā no plkst. 7.00 līdz 23.00;
- tiek organizēta vienlaikus visiem klientiem vienā ielā/posmā.
Vai maršrutu nedēļas dienas drīkst mainīt?
Jā, bet ne biežāk kā divas reizes gadā (reizi pusgadā), ja tas nepieciešams optimizācijai.
Vai dalīto atkritumu savākšanai tiek izmantots īpašs transports?
Jā. Dalīti vākto iepakojumu savāc atsevišķi no nešķirotajiem atkritumiem, izmantojot citu transporta vienību, vai transportu, kas aprīkots ar diviem atsevišķiem nodalījumiem, lai novērstu dažādu atkritumu veidu sajaukšanos.
Vai pēc konteineru iztukšošanas jāuzkopj apkārtne?
Jā. Ja konteineru iztukšošanas laikā izbiruši atkritumi, apsaimniekotājam jāsakopj 3 metru rādiuss ap konteineru. Ja piegružojums radies pārpildījuma dēļ, tas jāfiksē ar foto.
Kādam jābūt apsaimniekotāja transportam?
Vismaz vienam no transportlīdzekļiem jāatbilst “Tīrā” autotransporta definīcijai (Publisko iepirkumu likuma izpratnē). Visi transportlīdzekļi:
- atbilst Euro VI emisiju standartam,
- ir aprīkoti ar uzņēmuma nosaukumu un kontakttālruni,
- ir droši cilvēku veselībai un videi.
Kā apsaimniekotājs informē par šķirošanu un citiem jautājumiem?
Informācija par šķirošanu un citiem atkritumu apsaimniekošanas jautājumiem ir pieejama uzņēmuma mājaslapā, sociālo mediju kontos, kā arī pašvaldības informatīvajos kanālos. Tur regulāri tiek publicētas arī aktualitātes, informatīvi materiāli un informācija par dažādām vides akcijām. Tāpat uzņēmums kopā ar sadarbības partneriem piedalās dažādos pasākumos, sniedz komentārus medijiem, lai izglītotu plašāku sabiedrību atkritumu šķirošanas jautājumos.
Kādi ir klienta pienākumi?
- savlaicīgi noslēgt līgumu un iekļauties pašvaldības atkritumu apsaimniekošanas sistēmā atbilstoši paša izvēlētajam atkritumu izvešanas grafikam un normatīvajos aktos noteiktajam;
- informēt apsaimniekotāju par būtiskām izmaiņām (īpašuma izmantošanā, kontaktinformācijā u. c.);
- nodrošināt piekļuvi atkritumu konteineriem;
- pareizi un atbildīgi šķirot atkritumus;
- savlaicīgi apmaksāt saņemtos pakalpojumus.