Aktuālais par atkritumu apsaimniekošanu Mārupes novadā: kā veidojas apsaimniekošanas maksa, un ko darīt, lai ietaupītu resursus?

07.07.2025.

Kopš šā gada 1. jūnija Mārupes novadā ir mainījusies kārtība atkritumu apsaimniekošanā. Izmaiņas saistītas ar jauno iepirkumu, kas paredz plašāku pakalpojumu klāstu un jaunas ērtības iedzīvotājiem. Iepriekšējā iepirkuma ietvaros maksa par atkritumu apsaimniekošanu tika noteikta pirms septiņiem gadiem. Šajā laikā būtiski pieaugušas vairākas nozīmīgas pakalpojuma izmaksu pozīcijas, tostarp degvielas, darbaspēka un infrastruktūras izdevumi. Lai sniegtu precīzāku priekšstatu par izmaiņām, skaidrojam aktuālos jautājumus gan par to, kā veidojas maksa par atkritumu apsaimniekošanu, gan par to, ko ikviens var darīt, lai taupītu savus resursus un rūpētos par vidi.   

EBV vizuālis No kā veidojas atkritumu maksa

Reizēm rodas jautājums, kāpēc pakalpojuma saņēmējam ir jāsedz transporta izmaksas, ja konteiners nav pieejams. Jāņem vērā – ja atkritumu konteiners nav pieejams un atkritumu izvešana netiek veikta, pakalpojuma sniedzējam tomēr rodas gandrīz visas tās pašas izmaksas, kas atkritumu izvešanas gadījumā, atskaitot to apstrādes maksu. Ekipāža pavada laiku, meklējot konteineru, veicot fotofiksāciju, ievadot informāciju sistēmā, ko vēlāk apstrādā klientu centrs un nosūta klientam. Šis process rada nelietderīgu laika un resursu patēriņu, lieku noslodzi uz pilsētvidi un papildu CO2 emisijas, tāpēc izmaksas tiek iekļautas klienta rēķinā. Savukārt, ievērojot Mārupes novada pašvaldības domes saistošos noteikumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un ar atkritumu apsaimniekotāju noslēgtā līguma nosacījumus, šāda maksa piemērota netiek.    

atkritumu saturs EBV vizuālis

Atkritumu apsaimniekošanas maksu var ietekmēt arī paši iedzīvotāji, veicot vienkāršas, bet efektīvas izvēles ikdienā. Pirmais un efektīvākais solis, kā samazināt atkritumu apsaimniekošanas maksu, ir šķirot atkritumus. Tāpat, pārskatot savus patēriņa ieradumus, iespējams mazināt radīto atkritumu daudzumu. Tas var ļaut samazināt arī izvešanas biežumu, kas ietekmē kopējās izmaksas. Izvešanas grafiku iespējams pielāgot savām individuālajām vajadzībām, ievērojot pašvaldības saistošajos noteikumos noteikto minimālo biežumu. Tas ļauj optimizēt pakalpojumu un samazināt izdevumus.   

Kā rīkoties un ietaupīt EBV vizuālis

Par atkritumu izvešanas grafika sastādīšanu un to izmaiņu veikšanu 

Katra atkritumu apsaimniekošanas līguma slēdzēja pienākums ir izvērtēt savas vajadzības un izvēlēties piemērotāko atkritumu izvešanas biežumu, izmantotā konteinera tilpumu katram atkritumu veidam.  

Lai nebūtu jāmaksā par regulāri nepiepildītiem konteineriem, atkritumu apsaimniekotājs piedāvā dažādu tilpumu konteinerus visiem atkritumu veidiem, no kuriem mazākais ir 60 litri jeb 0,06m3 . Minimālais izvešanas biežums nešķirotajiem atkritumiem privātmājās ir reizi sešās nedēļās. Dalīti vāktā iepakojuma izvešanas grafiku arī var izvēlēties pēc vajadzības. Piemēram, stikla iepakojumu var izvest reizi divpadsmit nedēļās (jeb trīs mēnešos).  Atkritumu apsaimniekotājs atkritumus izved pēc grafika, kas sastādīts saskaņā ar klienta pasūtījumu. Pareiza grafika sastādīšana ļauj ietaupīt izdevumus par atkritumu apsaimniekošanu. Ja nepieciešama palīdzība sev atbilstošāko konteineru un to izvešanas biežuma izvēlei, jautājiet atkritumu apsaimniekotājam. Apsaimniekotājam ir pienākums palīdzēt sastādīt katram klientam piemērotāko grafiku. 

Lai atkritumu izvešanas grafiks būtu racionāls, to bez administrēšanas maksas iespējams mainīt divas reizes kalendārā gada laikā. Piemēram, bioloģisko atkritumu konteinera izvešana vasaras sezonā vienu reizi nedēļā, bet ziemas sezonā – vienu reizi mēnesī. 

Ja nav savākts pietiekams atkritumu daudzums vai ir radusies nepieciešamība pieteikt papildu izvešanas reizi, divas darbdienas pirms plānotās izvešanas pakalpojums ir jāatsaka vai jāpiesaka atkritumu apsaimniekotājam. Četras reizes kalendārā gada laikā katram atkritumu veidam šādas izmaiņas (gan atteikums, gan papildu pieteikums) tiek nodrošinātas bez maksas. Ja izmaiņas ir biežākas, nepieciešams pārskatīt atkritumu izvešanas biežuma grafiku un izmantoto konteineru tilpumu.  

Ja klienta īpašuma apstākļi vai specifiskas vajadzības norāda uz nepieciešamību pēc izņēmuma attiecībā uz minimālajām izvešanas reizēm (piemēram, ilglaicīga prombūtne), klientam savlaicīgi ir jānosūta informācija atkritumu apsaimniekotājam un jāvienojas par alternatīvu izvešanas režīmu, bet šādi apstākļi var būt pieļaujami ne biežāk par divām reizēm kalendārā gada laikā. Šīs izmaiņas netiek uzskatītas par pakalpojuma pārtraukšanu. 

Nešķirotus sadzīves atkritumus un bioloģiskos atkritumus izved saskaņā ar noteikto atkritumu apsaimniekošanas maksu, bet dalīti vāktu iepakojumu (šķirotus atkritumus) izved bez maksas neatkarīgi no konteinera piepildījuma.  

Ja klients neievēro paša izvēlēto atkritumu izvešanas grafiku un noteiktajā dienā neizstumj konteineru izvešanai pieejamā vietā vai konteinera saturs neatbilst nosacījumiem (piemēram, iepakojuma konteinerā samesti nešķiroti sadzīves atkritumi), apsaimniekotājam ir tiesības piemērot transporta izdevumus. Ja izvešanas dienā nešķirotu sadzīves atkritumu vai bioloģisko atkritumu konteiners ir tukšs un pakalpojums nav atteikts (vairāk attiecas uz apsaimniekotājam brīvi pieejamiem konteineriem), arī tad apsaimniekotājam ir tiesības piemērot transporta izdevumus. 

2025. gada 2. jūlijā spēkā stājās grozījumi saistošajos noteikumos Nr. 27/2022 “Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Mārupes novadā”. Būtiskākās izmaiņas: bioloģisko atkritumu mājkompostēšanas nosacījumi, nešķirotu sadzīves atkritumu minimālās izvešanas biežuma izmaiņas un katra atkritumu radītāja pienākums iesaistīties atkritumu šķirošanā. 

 

SIA “Eco Baltia vide”, 

Pašvaldības īpašumu pārvalde